Ivan Korčok sa dostal do povedomia Slovákov ako minister zahraničných vecí, no najmä ako kariérny diplomat, ktorý svoju funkciu zastával dlhých 30 rokov. To znamená, že bol diplomatom, ktorý si okúsil každú diplomatickú funkciu od nižších až po vyššie diplomatické hodnosti. V diplomatickej službe pôsobil od vzniku samostatnej a demokratickej Slovenskej republiky, a bol súčasťou všetkých dôležitých medzníkov budovania zahraničnej politiky Slovenska.
V roku 2005 prijal poverovacie listiny a stal sa veľvyslancom Slovenskej republiky v Berlíne, v Nemecku, kde pôsobil až do roku 2009. V diplomatickom obore je post veľvyslanca tou najvyššou hodnosťou, resp. najvyšším kariérnym stupňom, ktorý môže diplomat vo svojom profesnom živote dosiahnuť. Po ukončení funkcie v Nemecku, pôsobil následne do roku 2015 ako stály predstaviteľ/ veľvyslanec Slovenska pri Európskej únii, čím nahradil Maroša Šefčoviča, ktorý sa v tej dobe stal slovenským komisárom. Na post veľvyslanca pri EÚ sa dostal v období, kedy sa Európska únia nachádzala v dôležitej fáze príprav na svoje nové fungovanie, a to v podmienkach podľa pravidiel Lisabonskej zmluvy. Slovensko sa ako členský štát EÚ zaoberal v tej dobe otázkami ako ochrana klímy, stabilizácia susedského priestoru či zvýšenie energetickej bezpečnosti.
V roku 2018 ho bývalý slovenský prezident Andrej Kiska vymenoval za veľvyslanca v Spojených štátoch amerických, čím sa stal v poradí siedmym veľvyslancom SR v USA. Vo Washingtone ho prijal bývalý americký prezident Donald Trump, ktorý mu odovzdal poverovacie listiny a tým sa stal splnomocneným veľvyslancom Slovenskej republiky v USA. Medzi jeho hlavné ciele patrili posilnenie spolupráce podporou politickej a odbornej diskusie, posilnenie obchodných a investičných vzťahov, kultúrnych projektov a to budovaním vzťahom medzi Slovenskom a Spojenými štátmi.
V neposlednom rade, po parlamentných voľbách v roku 2020 bol Ivan Korčok navrhnutý stranou Sloboda a Solidarita na post ministra zahraničia. Svoju funkciu zastával do roku 2022, kedy podal demisiu a to z dôvodu dlhotrvajúcej koaličnej krízy, z ktorej bol vinený expremiér Igor Matovič. Mnohými Slovákmi bol tento krok vnímaný negatívne, pretože Slovensko vtedy prišlo o veľmi rešpektovaného ministra.
Ivan Korčok vstúpil do funkcie ministra zahraničných vecí v období, kedy svet sužovala pandémia koronavírusu, čo malo značný vplyv na ekonomiku slovenskú i ekonomiku globálnu. Druhým, nie menej významným problémom, bol začiatok ruskej agresie smerom k zvrchovanému územiu Ukrajiny. Tieto globálne problémy začali deliť spoločnosť na dva tábory. Ivan Korčok, v kontexte konšpiračných teórií a ako budúci minister vtedy povedal, že: "Svet je rozkývaný zo strany na stranu. O to viac je dôležitejšie, aby sme ako Slovensko vedeli, kde patríme. Naše miesto vidím v EÚ, o to viac, že ju potrebujeme v tomto ťažkom období. Nepatriť nikde je mýtus a v tejto dobe je to mýtus nebezpečný." V súvislosti s koronakrízou sa vtedy vyhranil voči konšpirátorom a mal za to, že je dôležité v súvislosti s pandémiou prijať dôležité opatrenia na úrovni Európskej únie.V súvislosti s vojnou na Ukrajine zastáva tiež jasný názor, a teda: "Takto to vyzerá keď sa jeden štát rozhodne zobrať si 15% územia iného štátu a popri tom vraždí nevinných ľudí a ničí všetko čo mu príde do cesty. Áno, je to anexia, hrubé porušenie medzinárodného práva, pošliapanie Charty OSN zo strany Ruska ako člena Bezpečnostnej rady, sú to akty, ktoré neuznáme - tak ako sme neuznali zásahy proti Gruzínsku v roku 2008 a Krym z roku 2014. Toto je jednoznačné stanovisko celého demokratického sveta."
Čo z Ivana Korčoka robí teda ideálneho kandidáta?
Jeho životopis z neho robí bezpochyby skúseného a kompetentného politika, ktorý pôsobil na mnohých úrovniach. Vie vystupovať na verejnosti, ovláda diplomatické remeslo a cudzie jazyky, a tiež vie komunikovať s médiami, ako aj s lídrami na medzinárodnej úrovni. Treba tiež poznamenať, že z neho vyžaruje veľká charizma, schopnosť reprezentovať a vodcovstvo, vďaka čomu by mal schopnosť viesť občanov i politikov. Ako bývalý minister zahraničia má znalosť o vnútorných záležitostiach štátu, ako aj široký prehľad o medzinárodnej politickej situácií. Práca v diplomacii ho naučila odbornosti, čo z neho robí človeka chápajúceho rôzne politické, ekonomické, kultúrne, sociálne i environmentálne témy. Ideálny prezident by mal byť tiež prodemokratický, mal by rešpektovať práva a slobody občanov a ochraňovať demokratické inštitúcie a princípy. V neposlednom rade je to empatia, mať schopnosť porozumieť potrebám a obavám občanov, reagovať na ne a nakoniec záväzok k tomu, konať pre dobro štátu, nie pre osobný zisk.
Existujú nejaké faktory, ktoré by mu mohli ubrať na popularite?
Musíme zobrať do úvahy, že prezidentka Čaputová a bývalý prezident Kiska dokázali osloviť občanov sklamaných z politiky, ktorí inak nemali záujem ísť voliť a nemali ani záujem o kandidáta s politickou minulosťou. Ivana Korčoka však nemožno vnímať ako nepolitického kandidáta. Celá jeho kariéra sa totiž točí okolo politiky a to čo z neho robí silného kandidáta, môže v očiach niektorých voličov pôsobiť ako negatívum, než faktor prečo mu odovzdať hlas.
Ďalším faktorom je, že ako minister zahraničia bol súčasťou strany SAS. Ako je všetkým známe, predsedom SASky je Richard Sulík, ktorý sa v súčasnosti neteší veľmi veľkej popularite. Mnoho občanov vníma jednotlivé politické strany cez ich predsedov, čím si jej poslanci so sebou nesú tú pomyselnú nálepku, že sú z tej či onej politickej strany, a preto "nemôžu" byť dobrými politikmi. Je dôležité vnímať politické strany aj cez ich jednotlivcov. Nie na každého je nutné pozerať rovnakým metrom, pretože každá strana má svoje pozitíva i negatíva. Je prakticky nemožné súhlasiť so všetkým čo daná strana ponúka a prezentuje.Nakoniec, Ivanovi Korčokovi môžu priťažiť jeho prodemokratické a prozápadné postoje. Teda všetko to, k čomu má hodnotovo blízko aj prezidentka Čaputová či exprezident Kiska. Či už je to orientácia na západ, proeurópske hodnoty, členstvo SR v NATO alebo podpora Ukrajiny. Treba tiež zobrať do úvahy, že strany ako SMER, Republika a im podobné, by mohli počas prezidentskej kampane začať útočiť na Korčoka, a vyťahovať na voličov správy o tom, že pôsobil v USA. Vo svojej podstate sa tieto útoky začali v momente ohlásenia kandidatúry na post prezidenta. Vtedy Fico a SMER vyhlásili, že Ivan Korčok je typickým prezliekačom kabátov, žoldnier slúžiaci mnohým politickým stranám a svoje zahraničnopolitické postoje vždy prispôsoboval aktuálnej politickej situácii. Keď si tento výrok rozdelíme na drobné, vyjde nám z toho, že Ivan Korčok je skutočne silným kandidátom na pozíciu prezidenta. Keby to nebola pravda, SMER by nemal potrebu vyhlasovať verejne tieto nepravdy. Týmto krokom iba dáva najavo svoj strach zo silnej konkurencie. Mnoho politológov má za to, že pokiaľ by kandidoval aj Fico, vtedy by mal Ivan Korčok najväčšiu istotu víťazstva vo voľbách.
Ivan Korčok je ideálnym kandidátom na prezidenta, avšak až výsledky parlamentných volieb 30. septembra ukážu, akým smerom sa budú uberať voľby prezidentské. Nateraz je však takmer isté, že Korčok dostane podporu najmä od strany Sloboda a Solidarita i od strany Progresívne Slovensko.
_________________________________________________________
English version
What makes Ivan Korčok an ideal candidate for the position of President of the Slovak Republic?
Ivan Korčok has become known among Slovaks as the Minister of Foreign Affairs, but most notably as a career diplomat who held his position for a long 30 years. This means that he was a diplomat who experienced every diplomatic role from the lower ranks to higher diplomatic ranks. He served in the diplomatic service from the establishment of the independent and democratic Slovak Republic and was part of all the important milestones in the development of Slovakia's foreign policy.
In 2005, he presented his credentials and became the
Ambassador of the Slovak Republic in Berlin, Germany, where he served until
2009. In the field of diplomacy, the position of Ambassador is the highest rank
or career level that a diplomat can achieve in their professional life. After
concluding his term in Germany, he subsequently served until 2015 as the
Permanent Representative/Ambassador of Slovakia to the European Union,
replacing Maroš Šefčovič, who had become the Slovak Commissioner at that time.
He assumed the role of Ambassador to the EU during a crucial period when the
European Union was preparing for its new functioning, in line with the rules of
the Lisbon Treaty. As an EU member state, Slovakia was engaged in addressing
issues such as climate protection, stabilizing the neighborhood, and enhancing
energy security during that time.
Equally significant was the period between 2015 and 2017
when Ivan Korčok held the position of the Government Plenipotentiary for the
Presidency of the Council of the European Union. Slovakia carried out its first
EU Council Presidency in the second half of 2016. During this six-month
presidency, Slovakia's task was to lead negotiations in working groups and
committees of various formations within the EU Council, with the aim of
reaching compromises among EU member states. Slovakia worked in a trio with the
Netherlands and Malta during that time. Ivan Korčok, as the Plenipotentiary of
Slovakia in the EU Council, was responsible for coordinating activities towards
EU institutions and advisory bodies, chairing the inter-ministerial
coordination council, and communicating with the President of Slovakia and
other Vice Presidents and Members of the National Council of Slovakia.
In 2018, former Slovak President Andrej Kiska appointed him
as Ambassador to the United States of America, making him the seventh Slovak
Ambassador to the USA. In Washington, he was received by former U.S. President
Donald Trump, who presented him with his credentials, thereby becoming the
accredited Ambassador of the Slovak Republic to the United States. His main
objectives included strengthening cooperation by supporting political and
expert discussions, enhancing trade and investment relations, cultural projects,
and building relationships between Slovakia and the United States.
Last but not least, after the parliamentary elections in
2020, Ivan Korčok was nominated by the Freedom and Solidarity Party for the
position of Foreign Minister. He held this position until 2022 when he resigned
due to a prolonged coalition crisis for which former Prime Minister Igor
Matovič was responsible. Many Slovaks perceived this step negatively as
Slovakia lost a highly respected minister at that time.
Ivan Korčok assumed the role of Minister of Foreign Affairs
during a period when the world was grappling with the coronavirus pandemic,
which had a significant impact on both the Slovak and global economies. The
second, equally significant issue was the beginning of Russian aggression
towards the sovereign territory of Ukraine. These global problems began to
divide society into two camps. In the context of conspiracy theories and as the
future minister at that time, Ivan Korčok stated, "The world is swaying
from side to side. It is all the more important for us, as Slovakia, to know
where we belong. I see our place in the EU, especially because we need it in
these difficult times. Belonging nowhere is a myth, and in this day and age, it
is a dangerous myth." In relation to the pandemic crisis, he took a stance
against conspiracy theorists and believed it was important to take necessary
measures at the European Union level in response to the pandemic.
In connection with the war in Ukraine, he also holds a clear
opinion, stating: "This is what it looks like when one state decides to
take 15% of another state's territory and, in the process, kills innocent
people and destroys everything in its path. Yes, it is annexation, a gross
violation of international law, a trampling of the UN Charter by Russia as a
member of the Security Council. These are acts we do not recognize—just as we
did not recognize the interventions against Georgia in 2008 and the annexation
of Crimea in 2014. This is the unequivocal position of the entire democratic
world."
What makes Ivan Korčok an ideal candidate then?
His diplomatic work has honed his expertise, making him
well-versed in a range of political, economic, cultural, social, and
environmental issues. An ideal president should also be pro-democratic,
respecting the rights and freedoms of citizens while safeguarding democratic
institutions and principles. Lastly, empathy is crucial - the ability to
understand the needs and concerns of citizens, respond to them, and ultimately
commit to acting for the benefit of the state, not for personal gain.
Are there any factors that could potentially diminish his popularity?
Another factor is that, as the Minister of Foreign Affairs,
he was a part of the SAS party. As we all know, the chairman of SAS is Richard
Sulík, who currently does not enjoy a high level of popularity. Many citizens
perceive individual political parties through their leaders, and this can lead
to the assumption that members of a particular political party
"can't" be good politicians. It's important to view political parties
through their individual members. Not everyone should be judged by the same
standard because each party has its positives and negatives. It's practically
impossible to agree with everything a given party offers and presents.
Finally, Ivan Korčok may face challenges due to his
pro-democratic and pro-Western stances, which align with the values of
President Čaputová and former President Kiska. Whether it's an orientation
towards the West, pro-European values, Slovakia's NATO membership, or support
for Ukraine, these positions may come under scrutiny. It's also worth
considering that parties like SMER, Republika, and others could start attacking
Korčok during the presidential campaign, bringing up reports about his time in
the USA. Essentially, these attacks began the moment he announced his candidacy
for president. At that time, Fico and SMER claimed that Ivan Korčok was a
typical "coat-changer" and a mercenary serving various political
parties, always adapting his foreign policy positions to the current political
situation. When we break down this statement, it becomes clear that Ivan Korčok
is indeed a strong candidate for the position of president. If this were not
true, SMER would not need to publicly proclaim these untruths. By doing so,
they are simply revealing their fear of strong competition. Many political
analysts believe that if Fico were also to run, then Ivan Korčok would have the
greatest certainty of winning the election.
Ivan Korčok is an ideal candidate for the presidency, but
the results of the parliamentary elections on September 30th will show the
direction of the presidential elections. For now, it is almost certain that
Korčok will receive support mainly from the Freedom and Solidarity party and
the Progressive Slovakia party.










Komentáre
Zverejnenie komentára