Preskočiť na hlavný obsah

Viva Las Vegas: Veľká cena F1 v Las Vegas - prepadák alebo správny krok?

Čo sa stane vo Vegas, zostane vo Vegas. To vie každý, kto tam kedy hodil kockou. Rozhodne to však neplatí pre Formulu 1, ktorá nechce nič iné, než aby bol celý svet svedkom motoršportového divadla. Úvodná Veľká cena Las Vegas sa začala vo štvrtok za veľmi nepriaznivých okolností, avšak skončila jedným z najvýraznejších pretekov sezóny, ktorý sa konal pred silným publikom. 

Dobrá trať na pretekanie

Nemožno dopredu vedieť, ako sa nadizajnovaný okruh na papieri premietne do reality, avšak počiatočná skepsa ukázala, že okruh v Las Vegas bol zábavný a pre mnohých zaujímavý. Spraviť z pretekania dobrú show pomohli rôzne stratégie, nízka degradácia pneumatík a aj chaos v úvode závodu zamiešal poradím. Lewis Hamilton povedal, že preteky boli dobré a jedny z najlepších, zatiaľ čo Carlos Sainz označil víkendový program za "slušný". To mu však nemožno vyčítať, vzhľadom na vzniknutú kolíziu počas prvého tréningu.   
Objavilo sa tiež niekoľko správ, ktoré spochybňovali či organizátori pri plánovaní nočných pretekoch v púšti zohľadnili aj teplotu. Túto kauzu vyvolal bývalý technický riaditeľ Ferrari Ross Brawn, ktorý povedal, že pri navrhovaní trate v Las Vegas sa nezohľadnil teplotný faktor. Pirelli sa však snažilo urobiť dobrú prácu, čím mal zabezpečiť, že pneumatiky sa s touto situáciou dokážu vyrovnať. 

Humbuk, náklady i veľká pozornosť 

Je nutné poznamenať, že niektoré televízne uhly pôsobili trochu chladne a nudne, avšak nočný pretek, kde na vás z každej strany kričia luxusné kasína, reflektormi osvetlené fontány a iné atrakcie, dodali pretekom svoje čaro a divák tak nevnímal nevyhnutne iba samotný pretek, ale aj miesto, kde jazdci pretekali. Vzhľadom na miesto konania sú možno samotné preteky druhoradé a dôležitejší je kontext toho, kde sa odohrávajú. Zaujímavou vychytávkou bolo využitie Sphere (najväčšia LED obrazovka na svete), ktoré spestrilo celkový zážitok z víkendu. Mnohí z jazdcov tento ťah zo strany organizátorov vnímali ako pozitívny, najmä kvôli energii, ktorú Las Vegas má. 

Sklamaní fanúšikovia na tribúnach a nešťastný začiatok víkendu

Víkend vo Vegas začal najhoršie ako mohol. Na odštartovanie podujatia sa konala okázalá a očarujúca svetelná show s koncertom. Jazdci sa objavili na vyvýšených plošinách, aby sa usmievali a zamávali davu. Ako sa dalo očakávať, extrovertnejšie povahy si to osvojili, zatiaľ čo introvertnejší jazdci sa cítili dosť nepríjemne. Pamätný? Áno. Nevkusný? Tiež áno. Fanúšikovia na tribúnach sa určite museli cítiť ukrátení o zážitok, keď z prvého tréningu videli len 8 minút a na druhý tréning sa ani len nemohli dostať, kvôli logistickým problémom na trati. F1 si je tohto zlyhania plne vedomá. To, či sa dalo zabrániť vzniknutej situácii bude ešte určite vyšetrované, avšak v istom ohľade možno poznamenať, že keďže išlo o mestský okruh, isté riziko tam bolo už od začiatku. 

Poškodené monoposty a neúspešný prvý tréning

Počas víkendu došlo k významným škodám na niekoľkých monopostoch. Na Sainzovom Ferrari bolo viditeľné rozsiahle poškodenie prednej časti podlahy. Ďalším pilotom u ktorého sa predpokladalo poškodenie pod monopostom bol Zhou Guanyu z Alfa Romeo. V čase prvého incidentu bol Zhou ihneď za Carlosom Sainzom, a tak nie je úplne jasné či narazil do uvoľneného krytu alebo úlomkov zo Sainzovho Ferrari. Esteban Ocon z tímu Alpine narazil na kryt odtoku a jeho tím následne potvrdil, že potrebuje nový podvozok, hoci Esteban na kryt narazil "iba" pri nižšej rýchlosti, kedy už boli ohlásené červené vlajky. Tieto nehody boli pre všetky tri tímy časovo i cenovo náročné a možno povedať, že nebyť chybne upravenej trati zo strany organizátorov, možno by k týmto nehodám nemuselo vôbec prísť. 
Prvý tréning na novom okruhu je vždy veľkou výzvou. To bolo obzvlášť dôležité vo Vegas, vzhľadom na nízke teploty a teplotu trate, ktoré prispievajú k povrchu s nízkou priľnavosťou.

Veľká cena plná točenia peňazí

Veľká cena Las Vegas bola určite tým, čo Formula 1 chcela, aby bola. Minca však má dve strany a aj v tomto prípade je tomu tak. Max Verstappen sa v tomto kontexte vyjadril, že aj podľa neho je to skôr o show, než o pretekaní. V zásade to však neberie zle, pretože to je súčasou jeho práce, ktorú si urobí a následne odíde. Za nevýhodu považuje, rovnako ako ostatní pretekári, že je to nový okruh, a teda je nutnosťou chodiť pravidelne na simulátor a spoznať jednotlivé zákruty a samotný okruh.
Tieto preteky však znamenajú aj potenciálnu zmenu hry, pretože namiesto uzavretia zmluvy s individuálnym promotérom, ako je to v prípade iných dejísk, sa F1 propaguje vo Vegas (v tandeme s Las Vegas Convention and Visitors Authority). Inak povedané, riadi celú show a znáša náklady na infraštruktúru, ktoré boli stanovené na 316 miliónov dolárov, avšak podľa niektorých zdrojov rýchlo smerujú k hranici pol miliardy. Celkový "ekonomický dopad", ktorý si F1 nárokuje je vo výške 1,28 miliardy dolárov a mal by byť bonanzou pre všetkých, ktorých sa to týka. Pokiaľ by boli všetky vyššie spomínané podmienky splnené, je vysoko pravdepodobné, že by sa vysnívaná Veľká cena Londýna mohla časom vrátiť do hry. 
Okruh vo Vegas je jednoznačne o točení peňazí. Pre porovnanie - priemerný lístok stojí asi 600 dolárov. Medzi najlacnejšie miesta na sledovanie pretekov patria Maďarsko, Imola a Rakúsko. Ak sa ubytujete v najlacnejších hoteloch, kúpite si najlacnejšie letenky a primerane rozpočítate cestovné náklady, tieto miesta vás budú stále stáť okolo 370-400 dolárov. Trojdňový lístok na tribúnu v Las Vegas stojí až 2 500 dolárov. Vtipnou pikoškou je, že v prvý deň tréningov a počas ceremoniálu neboli tribúny ani zďaleka zaplnené a organizátori, tak znížili ceny vstupeniek o polovicu, aby sa nestalo, že najočakávanejší pretek sezóny by mal poloprázdne tribúny bez fanúšikov.

Tak ako teda - prepadák alebo správny ťah? 

Sedemnásobný majster sveta, Lewis Hamilton poznamenal, že preteky boli jedny z najlepších v sezóne a dokázali, že odporcovia sa mýlili. Pre Hamiltona to však paradoxne bol náročný pretek, počas ktorého sa prepadol na 19. miesto po zrážke s Oscarom Piastrim a následne skončil na 7. mieste. "Toto poskytlo lepšie preteky ako väčšina tratí, na ktorch pretekáme. Klobúk dole pred ľuďmi, ktorí šou organizovali. Nemôžem sa dočkať, až sa vrátim a dúfam, že budúci rok budem mať lepšie preteky. Som naozaj vďačný za možnosť byť tu." 
Rovnako nadšený bol aj Charles Leclerc, ktorý skončil druhý: "Prvé preteky vo Vegas nemohli dopadnúť lepšie. Energia okolo mesta je neuveriteľná. Z Las Vegas odchádzame po skvelom víkende, skvelých pretekoch a aj šou bola mega. Myslím si, že to určite zvýši popularitu F1 v Spojených štátoch. Nemôžem nájsť nič negatívne, bola to mimoriadna udalosť."
Christian Horner, vedúci tímu RedBull, sa pripojil k oslavnému hodnoteniu po pretekoch. Tiež bol veľmi optimistický v otázke potenciálneho vplyvu na americké publikum. Záujem o tieto preteky bol fenomenálny. "V Las Vegas s odohrali jedny z najlepších pretekov roka, ak nie najlepšie preteky vôbec."


-------------------------
Eng version

Viva Las Vegas: F1 Grand Prix in Las Vegas - Flop or the Right Move?

What happens in Vegas, stays in Vegas. Everyone who has ever rolled the dice there knows this. However, it certainly doesn't apply to Formula 1, which wants nothing more than the whole world to witness the motorsport spectacle. The opening Grand Prix in Las Vegas began on Thursday under very unfavorable circumstances, but it ended with one of the most remarkable races of the season, held in front of a passionate audience.

Good racing track

It is impossible to predict in advance how a redesigned circuit on paper will translate into reality, but initial skepticism revealed that the Las Vegas circuit was entertaining and interesting for many. Various strategies, low tire degradation, and the early race chaos shuffled the standings, contributing to making the race a good show. Lewis Hamilton said the race was good and one of the best, while Carlos Sainz described the weekend program as 'decent.' However, this cannot be blamed on him, considering the collision that occurred during the first practice.

There were also several reports questioning whether the organizers, in planning the night race in the desert, took temperature into account. Former Ferrari Technical Director Ross Brawn raised this issue, stating that the temperature factor was not considered when designing the Las Vegas track. However, Pirelli tried to do a good job to ensure that the tires could cope with this situation.

Hype, costs, and great attention

It is necessary to note that some television angles seemed a bit cold and dull, but the night race, with luxurious casinos screaming at you from every side, fountains illuminated by spotlights, and other attractions, added its charm to the races. The viewer not only perceived the race itself but also the place where the drivers were competing. Considering the venue, the races themselves may be secondary, and the context of where they take place is more important. An interesting feature was the use of the Sphere (the world's largest LED screen), which added spice to the overall weekend experience. Many drivers perceived this move by the organizers as positive, especially due to the energy that Las Vegas possesses.

Disappointed fans in the stands and an unfortunate start to the weekend

The weekend in Vegas started as badly as it could. To kick off the event, there was a grand and enchanting light show with a concert. Drivers appeared on elevated platforms to smile and wave to the crowd. As expected, more extroverted personalities embraced it, while more introverted drivers felt rather uncomfortable. Memorable? Yes. Tasteful? Also yes. Fans in the stands must have certainly felt shortchanged when they only saw 8 minutes of the first practice, and they couldn't even attend the second practice due to logistical issues on the track. F1 is fully aware of this failure. Whether the situation could have been prevented will surely be investigated, but in a sense, it can be noted that since it was a city circuit, there was a certain risk from the beginning.

Damaged race cars and an unsuccessful first practice

 Significant damage occurred to several race cars during the weekend. Sainz's Ferrari had visible extensive damage to the front part of the floor. Another driver expected to have damage beneath the car was Zhou Guanyu of Alfa Romeo. At the time of the first incident, Zhou was right behind Carlos Sainz, so it's not entirely clear whether he collided with a dislodged cover or debris from Sainz's Ferrari. Esteban Ocon from the Alpine team collided with a drain cover, and his team subsequently confirmed the need for a new chassis, even though Esteban hit the cover 'only' at a lower speed, when red flags were already announced. These accidents were time and cost-consuming for all three teams, and it can be said that if the track had not been incorrectly adjusted by the organizers, these accidents might not have happened at all.

The first practice on a new circuit is always a significant challenge. This was particularly crucial in Vegas, given the low temperatures and the track temperature contributing to a low-grip surface.

The Grand Prix full of money spinning

The Las Vegas Grand Prix was certainly what Formula 1 wanted it to be. However, every coin has two sides, and in this case, it's no exception. Max Verstappen commented in this context, stating that, in his opinion, it's more about the show than the race. Essentially, he doesn't take it negatively because it's part of his job – something he does and then moves on. The drawback, shared by other drivers, is that it's a new circuit, necessitating regular simulator sessions to familiarize themselves with the turns and the track itself.

These races also signify a potential game-changer, as instead of closing a deal with an individual promoter, as is the case with other venues, F1 is promoting itself in Vegas (in tandem with the Las Vegas Convention and Visitors Authority). In other words, F1 controls the entire show and bears the costs of infrastructure, initially set at $316 million but reportedly quickly heading towards the half-billion mark, according to some sources. The overall 'economic impact' claimed by F1 is $1.28 billion and should be a bonanza for all involved. If all the aforementioned conditions are met, it is highly likely that the coveted London Grand Prix could eventually re-enter the scene.

The circuit in Vegas is unequivocally about making money. For comparison, an average ticket costs around $600. Among the most affordable places to watch races are Hungary, Imola, and Austria. If you stay in the cheapest hotels, buy the cheapest flights, and budget travel expenses reasonably, these places will still cost you around $370-400. A three-day grandstand ticket in Las Vegas can cost up to $2,500. An interesting detail is that on the first day of practice and during the ceremony, the stands were far from full. Consequently, the organizers halved ticket prices to avoid having the most anticipated race of the season with half-empty stands without fans.

So, was it a flop or a savvy move?

Seven-time world champion Lewis Hamilton noted that the race was one of the best of the season and proved critics wrong. Paradoxically, for Hamilton, it was a challenging race during which he dropped to 19th place after a collision with Oscar Piastri and eventually finished in 7th place. "This provided better racing than most of the tracks we compete on. Hats off to the people who organized the show. I can't wait to come back, and hopefully, next year, I'll have better races. I'm really grateful for the opportunity to be here."

Equally enthusiastic was Charles Leclerc, who finished second: "The first race in Vegas couldn't have gone better. The energy around the city is incredible. We leave Las Vegas after a great weekend, great races, and the show was mega. I think it will certainly boost the popularity of F1 in the United States. I can't find anything negative; it was an extraordinary event."

Christian Horner, Red Bull team principal, joined in the post-race praise. He, too, was very optimistic about the potential impact on the American audience. The interest in these races was phenomenal. "In Las Vegas, we witnessed one of the best races of the year, if not the best race at all."

Komentáre

Najčítanejšie

Vyvrátenie najväčších hoaxov zameraných na osobu Ivana Korčoka

Máme týždeň do druhého kola prezidentských volieb a spolu s nimi sa internetom šíri neuveriteľné množstvo dezinformácií a populistických rečí, ktorých cieľom je očierňovať prezidentských kandidátov, a manipulovať tak s rozhodnutím voličov. Aktuálna protikampaň, mierená na Ivana Korčoka, je až príliš agresívna a jej tvorcovia ňou cielia najmä na občanov, ktorí nevedia rozlišovať medzi faktom a hoaxom, čoho výsledkom je vytváranie strachu v spoločnosti. Stavím sa, že každý z Vás má vo svojom okolí minimálne jedného takého človeka, ktorý verí rečiam populistov, neoveruje si zdroje a číta alternatívne dezinformačné kanály, čoho výsledkom je, že vy skončíte za blázna, ktorý nevie nič o svete a on je ten svätý, ktorý sa v ničom nemýli.  Niet pochýb o tom, že tieto voľby budú patriť k jedným z najdôležitejších a ktoré rozhodnú o smerovaní Slovenskej republiky buď to smerom na západ alebo smerom na východ. Je verejným tajomstvom, že aktuálna vládna garnitúra toho napáchala už viac než dosť...

Politika emócií: Ako sociálne siete menia spôsob, akým sa vyjadrujeme?

Sociálne siete sa stali dôležitým zdrojom politických informácií, ako aj našej participácie na nej. Používatelia Facebooku (v článku sa budem opierať najmä o Facebook, pretože ho považujem za platformu najviac negatívne ovplyvnenú touto problematikou) môžu vyjadrovať svoje názory, zapojiť sa do diskusie alebo jednoducho prejaviť svoju podporu konkrétnym politickým stranám, politikom, ich názorom a následne to zdieľať medzi rodinou či priateľmi. Zároveň, politickí aktéri môžu interagovať s občanmi, zapájať sa do diskusií alebo využívať Facebook ako jednosmerný nástroj komunikácie, s cieľom mobilizovať potenciálnych voličov, okrem iného apelovaním na určité emócie. Ako? Vysvetlím.  Emócie ako hnev či úzkosť môžu viesť jednotlivcov k tomu, aby venovali väčšiu pozornosť tomu, ako je politická kampaň komunikovaná, mobilizovala ich k voľbám a možno ich motivovala k tomu, lepšie hľadať a uchovávať informácie. Veľmi efektívnym nástrojom na motivovanie a presviedčanie voličov je oslovovani...

Kto je Ivan Korčok a čo z neho robí ideálneho kandidáta na post prezidenta Slovenskej republiky?

I van Korčok sa dostal do povedomia Slovákov ako minister zahraničných vecí, no najmä ako kariérny diplomat, ktorý svoju funkciu zastával dlhých 30 rokov. To znamená, že bol diplomatom, ktorý si okúsil každú diplomatickú funkciu od nižších až po vyššie diplomatické hodnosti. V diplomatickej službe pôsobil od vzniku samostatnej a demokratickej Slovenskej republiky, a bol súčasťou všetkých dôležitých medzníkov budovania zahraničnej politiky Slovenska.  Svoju profesionálnu kariéru započal na Ministerstve medzinárodných vzťahov Slovenskej republiky. (To bol pôvodný názov dnešného ministerstva zahraničia). Medzi rokmi 1993 - 1996 pôsobil vo funkcii druhého tajomníka veľvyslanca (t.j. stredná diplomatická hodnosť) v Bonne. V rokoch 1998 - 1999 pôsobil vo Švajčiarsku ako diplomat poverený vedením zastupiteľského úradu, teda Chargé d´affaires. Tiež vtedy pôsobil ako radca (t.j. vyššia diplomatická hodnosť). Medzi významnú pracovnú skúsenosť možno zaradiť aj to, že bol zástupcom slovenskej ...